"Kim ja właściwie chcę być?"
"Kiedyś to były zabawy! Życie było prostsze, nie
było tych komputerów, komórek, odbieraczy czasu..." Ciągle wokół nas krążą
te stwierdzenia. Prawdziwe. Ale nie ma nic prostszego niż wrócić do tamtych
czasów poprzez właśnie te niewymagające większych przygotowań i materiałów
aktywności. Zapraszam do lektury krótkiej charakterystyki zabaw z tych baaardzo
dawnych czasów przedstawionej w badaniach etnograficznych i z niektórych scenach
filmu animowanego pt. "Vaiana: skarb oceanu". Na końcu artykułu proponuję 10 aktywności (manualnych, kulinarnych,
tanecznych) nawiązujących do tej tematyki.
Zabawa we wspólnocie
Okazuje się, że te znane bardzo dawno zabawy przetrwały do dziś. Ba! Nawet są bardzo podobne do naszych rodzimych zabaw, pomimo dzielących setki tysięcy kilometrów ich uczestników. Niestety do naszych czasów nie przetrwały żadne szczegółowe opisy tamtejszych rozrywek, jednakże dzięki odkryciom archeologicznym (znalezionym rzeczom, ludzkim szczątkom, przedmiotom kultu, resztkom budowli) ale przede wszystkim badaniom etnograficznym plemion odciętych od cywilizacji aż do XX w., można poznać te pierwotne aktywności. Takie obserwacje wśród plemion zamieszkujących Wyspy Trobrianda (Nowa Gwinea) przeprowadził na początku ubiegłego wieku etnograf, antropolog społeczny i ekonomiczny, Bronisław Malinowski.
Etnograf twierdzi, że zabawa może pochodzić od pracy -
dorośli już od najmłodszych lat uczyli dzieci pracy na roli, dawali im proste
narzędzia rolnicze w wersji mini, a potem w grupie rodzinnej uczyli jak je
wytwarzać, co dla małego człowieka było przyjemnością. W taki sposób zacierała
się granica między pracą a zabawą. Tej ostatniej, wbrew pozorom, było bardzo
dużo. Trobriandczycy mieli wiele różnych świąt związanych z poszczególnymi
porami roku, podczas których tańczyli w tradycyjnych strojach, urządzali
zawody, pokazy związane ze żniwami czy regaty mini łódeczek, oddawali cześć
zmarłym, odwiedzali się i obowiązkowo obdarowywali się prezentami, girlandami z
kwiatów lub rękodziełem wykonanym z muszli. Do klasyków zabawy należało:
przeciąganie liny, pokazy przystrojonych włosów, gry w wodzie, majówki,
wycieczki nad morze, przebieranie, malowanie ciała, palenie ognisk, a w porze
deszczowej opowiadanie bajek i drobne prace ogrodowe.
Tzw. "rzeczpospolita dziecięca" miała mało
ograniczeń a dużo praw, bez surowej dyscypliny i kar cielesnych, otaczana
szczególną opieką. Dziewczynki i chłopcy bawili się przeważnie razem, czasem osobno. Do
ulubionych zabaw należało naśladownictwo czynności wykonywanych przez
dorosłych, m.in. zabawa w dom, rodzinę, polowanie, popisy zręcznościowe, gry
figurowe ('koło młyńskie', 'psi ogon', 'szczury', 'gotujący się garnek',
'chowany'), tańce, zbieranie owoców, muszli, małych zwierząt. "Wszystkie zabawy
zaczynają się zazwyczaj od 'młyńskiego koła'. Chłopcy i dziewczęta biorą się za
ręce i zaczynają krążyć, początkowo wolno, potem coraz prędzej. Towarzyszy temu
oczywiście coraz szybsze tempo przyśpiewek. W końcu z zawrotem głowy, wśród
ogólnego śmiechu, dzieci padają." Albo: "Kolejną zabawą, w której
biorą udział chłopcy, jest łowienie Kuboya - rzędem przechodzą oni pod
'bramką' utworzoną ze wzniesionych rąk dwóch uczestników. Ci przepuszczają cały
rząd, a starają się złapać tylko ostatniego." W naszym kraju to zabawy:
'baloniku nasz malutki' oraz 'budujemy mosty'.
W celach wychowawczych rodzice inicjowali dla dzieci
zabawy pokazujące oraz rozwijające codzienne czynności gospodarcze
(polowanie, budowanie szałasu, rozpalanie ogniska), różne sprawności
(strzelanie z łuku, rzut lassem, oszczepem, bumerangiem, pielęgnowanie lalek)
oraz gry wojenne (tworzenie łuków i strzał).
Członkowie plemion dużo czasu spędzali wspólnie, w
zabawach zamieniano się rolami, dzieci traktowano na równi ze starszymi wiekiem,
a do ich zabaw podchodzono 'na serio', bo wyrabiały ich sprawności,
umiejętności, odpowiedzialność oraz poczucie przynależności do grupy.
"Przeżycia drogę wskażą"
Sceny przedstawiające wyżej opisane życie pokazuje film
animowany pt. "Vaiana: skarb oceanu". Jest to opowieść o odkrywaniu
siebie, swojej drogi życiowej przy jednoczesnym byciu wiernym tradycjom
przodków, częściowo nawiązuje do polinezyjskiej mitologii. Główna bohaterka Vaiana jest nastoletnią księżniczką, której ojciec, wódz plemienia, pozwala podejmować decyzje o dalszym losie mieszkańców wyspy, a oni z kolei, bez względu na wiek, traktują ją poważnie i słuchają
jej rad. Początkowe sceny ukazują życie na jednej z polinezyjskich wysp, gdzie
wszyscy się znają, "wspólna jest każda rzecz", a "misja to
tradycja". Kiedyś zamieszkiwało ją plemię odkrywców, które na skutek
tragicznych przygód swoich przodków na oceanie postanowiło odejść od
dotychczasowego trybu życia i zapomniało o swoich korzeniach. Teraz ich
codzienność to praca na roli, rybołówstwo, zbieranie owoców, wspinaczki po
drzewach kokosowych, wyplatanie sieci oraz koszy z liści. To również hodowla
zwierząt, np. przyjaciele Vaiany to świnka Mua i pocieszny kogut HeiHei. Tak
jak w powyżej opisanych obserwacjach etnograficznych, tak i w tym filmie
możemy zobaczyć sceny, gdzie dzieci z zaciekawieniem słuchają opowiadanej przez
babcię Tala bajkę, puszczają latawce, uczą się tradycyjnych tańców i śpiewów, grają
na bębnach, bawią się nad wodą, a z zebranych muszli i kwiatów tworzą
wielobarwne ozdoby włosów i ciała. Do ich zwyczajów należy także tatuowanie ciała scenami z własnego życia lub postaciami, w które przeobrażą się
po śmierci. Film kończy scena wypłynięcia łodziami niektórych mieszkańców wyspy w celu odkrywania nieznanych lądów oraz znaczące zdanie piosenki: "Historia przodków nie pozwoli nigdy na mieliznę zejść".
"Droga jest w nas"
Powyższy
artykuł o zabawie rozpoczyna serię postów o zmianach jakie zachodzą w zabawie, o
rzeczach jakie się do niej używało, w jaki sposób się bawiło, ale przede wszystkim
pokażą jaką metamorfozę wraz z nią przechodzą jej uczestnicy. Zabawa ma bardzo
duży wpływ na nasze życie, na każdym jej etapie, a także na przestrzeni wielu lat. Pomaga
odkryć nowe umiejętności i szlifuje już zdobyte talenty, rozwija umysł i ciało.
Otwiera na drugą osobę, buduje wspólnotę, ale też służy każdemu z osobna w
odkryciu siebie, swoich mocnych i słabych stron, wprowadza w życie nowe
wartości i emocje. Obserwując zabawę małego człowieka dorośli szukają
odpowiedzi na pytanie „Kim on będzie jak dorośnie?”. Pomóżmy dzieciom odkrywać
drogę, którą mają iść, siebie i otaczający je świat za pomocą zabawy: swobodnej, dobrowolnej,
radosnej, twórczej. Tak jak plemie
Trobriandczyków ;)
Na koniec fragment piosenki z filmu pt. „Vaiana: skarb oceanu”,
który śpiewa do tytułowej wnuczki babcia Tala:
„Po ojcu masz ten upór, po nim dumę masz
uszanuj to lecz pamiętaj, idź własną drogą do gwiazd
a kiedy głos w duszy szepnie byś za marzeniami szła
Vaiana, ten głos to właśnie Twoje JA.”
TOP 10 PLAY
HAVE FUN! :)
1. przebrania w tropikalnym stylu: kwiatowe girlandy i
ozdoby włosów, bibułkowe spódnice, dla małego i dużego uczestnika zabawy
2. malowanie ciała farbami, kredkami, robienie
zmywalnych tatuaży przedstawiających sceny z życia, ulubione zwierzęta, motywy roślinne
3. zabawa 'limbo'
4. wykonanie z artykułów papierniczych bohaterów i
ozdób
z filmu pt. "Vaiana: skarb oceanu"
z filmu pt. "Vaiana: skarb oceanu"
palma:http://socialwiki.ru/
5. serce Te Fiti
przepis przetłumaczony na język polski:
- jajko
- 125 g masła wyjętego z lodówki 30 min. wcześniej, aby zmiękło
- 125 g cukru
- 250 g mąki
- szczypta soli
- ekstrakt waniliowy
Wymieszaj cukier, sól z jajkiem.
Dodaj mąkę, barwnik spożywczy, następnie miękkie masło
i ugniataj rękami, aby utworzyć zwartą, ale plastyczną kulkę.
Włóż do zamkniętego pojemnika lub przykryj folią na 30
minut.
Stwórz z ciasta owalny kształt, patyczkiem narysuj
różne wzory.
Układając na blasze do pieczenia spłaszcz kruche
ciasto.
Piecz 10-12 minut w 160 st.
Ostudź na talerzu.
6. budowa szałasu, bazy w pomieszczeniu lun na zewnątrz
7. wyplatanie dywanu z traw i kwiatów
8. stworzenie piniaty w kształcie Kakamora
9. ciuciubabka - trafienie serca De Fiti
10. taniec do piosenki "Shake your balla" Hot Banditoz
Bibliografia:
"Osoba i zabawa". J. Truskolaska, Wyd.
KUL, Lublin 2007